AMTE-HANKE 8: Ice management / Jäänhallinta ja simulaattori

Myllylä, Yrjö (2013). Arktisen meriteknologian ennakointi – Uudenmaan pk-yritysten näkökulmasta. 141 s. Uudenmaan ELY-keskuksen julkaisuja 13/2013. <http://amtuusimaa.net/2013/06/01/arktisen-meriteknologian-ennakointi-loppuraportti/>

Sivu 90:

HANKE 8: Ice management / Jäänhallinta ja simulaattori 

Koko paneelin mielestä 4,1 = melko tärkeä, yritysten 4,2, julkislähtöisten toimijoiden 4,1, painoarvoindeksi 1-5

Sisältöehdotukset

Jäänhallintatoiminnan kehittäminen simulaattoriolosuhteita luomalla ja luonnonolosuhteita koe- ja koulutustarpeisiin hyödyntämällä on keskeinen tavoite. Tämä kehitystyö voidaan osittain kytkeä myös osaksi laivakauppoja. Laivakauppoihin voidaan liittää koulutusta simulointiolosuhteita ja luonnonolosuhteita mm. Itämerellä hyödyntäen. Tarvitsijoina on niin suomalaiset kuin kansainväliset kohderyhmät (muun muassa jäämanagement-laivojen ostajat).Selkeä arktisen meriteknologian kasvava toimintokokonaisuus on  jäämanagement-toiminta  (englanniksi Ice management, suomeksi jäänhallinta, tässä käytetään omaperäistä ”jäämanagement” termiä). Jäämanagement-toiminnassa keskeistä on jääkenttien ja jääolosuhteiden hallinta ja ennakointi operoitaessa arktisilla alueilla. Esimerkiksi kasvava öljyn- ja kaasunkoeporaus tarvitsevat tuekseen jäisillä alueilla toimittaessa fyysisesti laivoja, jotka varmistava koeporauksen häiriöttömän kulun. Esimerkiksi kesällä 2012 kaksi suomalaista alusta oli Beufortin merellä Shellin koeporaustoimintaa tukemassa. Keskeistä olisi kyetä ennakoimaan jäiden liikettä, mikä vaatii osaamista yhdistettynä muun muassa satelliitti ja muuhun ilmatieteeseen. Myös esimerkiksi öljyonnettomuuden tai muun onnettomuuden yhteydessä jäämanagement-osaaminen tulee tärkeäksi.

”Yksi mahdollisuus olisi rakentaa simulaattori Pietarin AMT-teknologiapuistoon.” Toisaalta tätä pidettiin myös uhkana Suomalaisen toiminnan näkökulmasta. Tässä mielessä suomalaisten mahdollisuus ja aikaikkuna on toimia nyt ja ottaa johtavaa roolia jäämanagement-toiminnan simulointiolosuhteiden luomisen kautta.

Panelistit esittivät myös jäämanagementin kehittämistä myös oikeissa olosuhteissa ja koeaseman luomista sinne (esimerkiksi Grönlanti, jossa mukana myös jäävuorien hallinta, joissa suomalaisyrityksiä on jo jäämanagement-tehtävissä).

Muuta huomioitavaa

Esimerkiksi vuonna 2013 Helsingin telakalta valmistuvat kaksi öljy- ja kaasukenttien huoltoalusta menevät tavallaan myös jäämanagement-toimintaan. Panelistien esittämä keskeinen ajatus on, jäämanagement-toimintaa ja muun muassa siihen liittyvää simulaattoritoimintaa voisi kehittää laivatilausten yhteydessä, ts. sanoen ottaa jatkossa huomioon jo tarjousvaiheessa koulutusaspekti ja sen vaatimat ”faciliteetit”.

Panelistit ehdottivat aihepiirin tiimoilta myös kylmälaboratorion kytkemistä teemaan niin, että voisi kokeilla, myös sekä ihmisen että laitteiden osien kuten pumppujen toimivuuden muuttumista eri lämpötiloissa, materiaalien kestävyyttä, voitelun kestävyyttä tms. Tässä mielessä jäämanagement-toimintakin tai sen osia voidaan kytkeä vielä osaksi muuta  jäälaboratorio teemaa (laivamallit, öljyntorjunta, materiaalien kylmässäkäyttäytymisen tutkimus). Tämä kokonaisuus olisi vahva tae alan edellytysten ja toiminnan kehittymisestä Suomessa.

Ehdotukset vastuutahoista

Jäämanagement ja muita arktisia aluksia myyvät telakat, Aalto-yliopisto, muut korkeakoulut ja tutkimuslaitokset

Rahoitusehdotus

Osittain tilaajayritykset, myös EU-ohjelmat

Aikatauluehdotus

2013 alkaen laivatarjouksissa varaudutaan jäämanagement-infrastruktuurin (koulutus ja laitteet) kehittämisoptioiden liittämiseen tarjouksiin

Potentiaaliset kumppanit

Ilmatieteen laitos, simulointiohjelmistoja tuottavat yritykset, esimerkiksi Simulco Oy, alan kouluttajat, esimerkiksi Novia Oy (yritykset mainittu haastatteluissa)

***

Katso myös artikkelit

AMTE / Arktisen meriteknologian ennakointi – tärkeimmät jatkotoimenpidesuositukset 2013-2017

AMTE-kehittämishankkeiden alustava aikataulutus

Implementointi

”Building the hull of the first icebreaking stand-by vessel built in Helsinki started”

Kategoria(t): 1. Tiedotteet, 3. Julkaisut ja raportit, 4. Pohjoinen ulottuvuus ja Koillisväylä -artikkeleita, 5. Menetelmät & Konseptit Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s