Arktisen meriteknologian ennakointihankkeen Yhteenvetoesitteen (RD Aluekehitys) löydät alla olevasta linkistä tai klikkaamalla kuvaa. Uudenmaan ely-keskuksesta voi tiedustella painettua sisällöltään ja ulkoasultaan toisenlaista ely-esitettä. Tällä sivulla esitteen jälkeen on linkitettynä myös muita hankkeen aikaisia tai välittömästi sen valmistumisen jälkeen tuotettuja tietoiskuja ja lehdistötiedotteita kotimaiseen ja kansainväliseen viestintään (sivun sisältö päivitetty 7.11.2013).
AMTE_Yhteenvetoesite RD (4.0)
Prognostisering för arktisk marineteknologi ur SMI-företagens synvinkel i Nyland (de viktigaste resultaten på svensk)
.
TIETOISKUT SUOMEKSI AIKAJÄRJESTYKSESSÄ
-
AMTE-HANKE 9: Arktisen meriteknologian visuaalinen tuominen Suomen vienninedistämismateriaaleihin ja foorumeihin
-
AMTE-kehittämishankkeiden alustava aikataulutus
-
AMTE – TÄRKEIMMÄT JATKOTOIMENPIDESUOSITUKSET 2013-2017
ESITELMIÄ
-
Suomi arktisen meriteknologian suurvaltana (elokuu 2012)
-
Fintrip: Uusi pohjoisen maantiede (syyskuu 2012)
SANOMALEHTI- JA ASIANTUNTIJA-ARTIKKELEITA
-
Turun Sanomat, Alio 26.7.2013: “LNG-rakentaminen ajankohtainen arktisen meriteknologian mahdollisuus”
-
“Ympäristönsuojeluteknologialla mahdollisuuksia arktisessa” Kaleva, Alakerta 14.11.2013
-
Kaleva Alakerta-kirjoitus 3.1.2015: Arktisen öljyntorjuntateknologian osaamiskeskus,
KANSAINVÄLISEEN VIESTINTÄÄN JAETTAVAKSI
-
“Finland plays a key role in developing Arctic marine technology” – EnergyEnviro 23.10.2013
-
Professor, arctic expert Pauli Jumppanen, GlobalTrade: “Time to take action for the Arctic is now”
-
Lisää tiedotteita englanniksi tai ruotsiksi: http://amtuusimaa.net/category/6-articles-in-english/
***
Aineistosta voidaan tuottaa lisää yhteenvetojulkaisuja, tietoiskuja ja tiivistelmiä, esitelmiä viestintätarpeet ja kohderyhmät huomioiden. Viestintä ja tulosten promotoiminen on halvin tapa vaikuttaa alan kehittymiseen Suomessa (ks. tarkemmin AMTE-hanke 15 ja 9 edellä). Yhtenä toimivan esimerkkinä voisi pitää vienninedistämiseen tarkoitettua UM-julkaisua vuodelta 2008, jonka perusteena oli mm. ulkomaankauppaministerin vienninedistämismatkat. Esimerkiksi em. linkin AMTE-hankkeen 15 toteuttaminen Team Finland/valtioneuvoston kanslia tms. julkisen sektorin ja yritysten -yhteistyöllä tuottaisivat tehokkaalla tavalla tulosta mm. vuoden 2008 tutkimuksen julkaisun ja sen taustalla olleen tutkimuksen tapaan. Ota yhteyttä!
Yhteistyöterveisin
_____________________________
Yrjö Myllylä, YTT
AMT-ennakoinnin Delfoi-manager
RD Aluekehitys Oy
Meriusva 5
FI-02320 Espoo
http://www.rdmarketinfo.net http://www.rdaluekehitys.net
yrjo.myllyla@rdmarketinfo.net rdaluekehitys.net
Tel: + 358 500 450 578
_____________________________
AMT-ennakointi: http://www.amtuusimaa.net
Artikkeleita: http://yrjomyllyla.wcom/category/5-koillisvayla-arktinen-meriteknologia/
In english: http://yrjomyllyla.wordpress.com/category/in-english/
(Tämä Yhteenvetoesite-artikkeli on julkaistu alunperin 5.3.2013 http://www.amtuusimaa.net. Muiden tietoiskujen ja tiedotteiden lisäämisen jälkee po. artikkelisivulle päiväys on muutettu 7.11.2013. Samalla Yhteenvetoesitteestä artikkeliin kopioitua tekstiä on poistettu artikkelin lyhentämiseksi, kuten arktisen meriteknologian sisällön määrittelyä, johon ao. kommentti viittaa. Teksti löytyy esitteestä.)
…….teknologia toimii pitkillä etäisyyksillä, jossa huoltovälit ovat pitkät. “
Arktinen teknologia tulee saada toimimaan myös lyhyillä ja keskipitkän huoltovälin toimialuilla kuten sisävesiliikenteessä ,jonka merkitys tulevaisuuden logistiikassa tulee merkittävästi muuttamaan mm Suomen satamien toimintaa, kun Suorat yhteydet mahdollistuvat sisä Suomen satamista keski eurooppaan . Tätä edellyttää mm http://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2011_white_paper_en.htm . Em voi tarkoittaa jopa sitä että vähintään 50% suomen kuorma auto liikenteestä (vähintään 13 miljardia tonnikilometriä/v) tulee siirtää raide ja sisävesi/rannikko laivaliikenteen piiriin.
Ihmettelen tämän asian vähättelyä kaikessa kotimaisessa tulevaisuuden arktisen liikenteen suunnittelussa , ja eritysesti sitä että edes eduskunta ja valtion toimijat kuten TEM/LVM (puhumattakaan alemman tason toimijoista kuten ely.keskukset) eivät ole ottaneet asiaa esille vaan tekevät selonteot ja toimivat ja pitäytyvät tehdyissä selonteoissaan ( niin bioenergia ja liikennepoliittisissa) vastoin EU ssa sovittua.