AMTE-HANKE 9: Arktisen meriteknologian visuaalinen tuominen Suomen vienninedistämismateriaaleihin ja foorumeihin

Myllylä, Yrjö (2013). Arktisen meriteknologian ennakointi – Uudenmaan pk-yritysten näkökulmasta. 141 s. Uudenmaan ELY-keskuksen julkaisuja 13/2013. <http://amtuusimaa.net/2013/06/01/arktisen-meriteknologian-ennakointi-loppuraportti/>

Sivu 91:

HANKE 9: Arktisen meriteknologian visuaalinen tuominen Suomen vienninedistämismateriaaleihin ja foorumeihin Koko paneelin mukaan 4,1 yritysten 4,2, julkisten toimijoiden 4,1, indeksi 1-5
SisältöehdotuksetViestintäsuunnitelma ja sen toteutussuunnitelma arktisen meriteknologian edistämiseksi.1990-luvun lamassa Suomi nosti esille viestinnässä loistoristeilijät. Muun muassa silloinen Suomen Ulkomaankauppaliitto, nykyinen Finpro, tuotti paljon korkeatasoita kansainvälistä viestintämateriaalia Suomen risteilyalusosaamisesta. Sittemmin Finpron viestintää on kehitetty ja vastuu Suomen ulkoisesta viestinnästä on jossakin määrin useammalla toimijalla. Ottaen oppia 1990-luvun kokemuksista, olisi perusteltua käynnistää harkitun ja systemaattisen viestintäsuunnitelman laatiminen arktisen teknologian esille tuomiseksi. Tällainen viestintäsuunnitelma tarjoaisi mahdollisuuksia hyödyntää luontevia tilaisuuksia, kuten Helsinki Euroopan Design pääkaupunki 2012 ja muita vastaavia, jos suunnitelma on olemassa. Ilman sitä mahdollisuudet jäävät pitkälti hyödyntämättä.  Keskeistä on viestinnän opein laatia sekä Suomen sisäinen, että ulkoisen viestinnän suunnitelma arktisen meriteknologian esille tuomiseen liittyen. Suunnitelma pitää materiaalituotantoa, osallistumista tapahtumiin, esittelyitä yms.Panelistit kommentoivat hankealoitetta seuraavasti:Voi olla ao. organsaatioiden kannalta painoarvoinen 5 asia, saavat tietty itse arvioida.Sopii hyvin myös UM:n ja Finpron pysyvien toimipaikkojen tehtäviksi. Ydinosaamisen pysyminen Suomessa tärkeää, esimerkiksi filosofialla: ”Hyvässä koulutustilaisuudessa kouluttaja oppii eniten”. Suomalaiset osaajat tässä vertauksessa se ”kouluttaja”.

Muuta huomioitavaa

Suomalaisia yrityksiä onnistuneesti maailmalla myyneen myyjän esittämä totuus on, että ”ensin on myytävä ihminen itsensä, sitten  on myytävä maa ja sitten vasta tuote . Arktisen meriteknologian teemassa pitäisi olla ”Suomi sateenvarjo”.  Esimerkiksi vuoden 2006 jälkeen on Suomessa suunniteltu ja valmisteltu useita arktiseen merenkulkuun liittyviä laivoja ja muuta kalustoa, jotka ovat monin osin merkittäviä innovaatioita. Näiden tuominen voimakkaasti esille muun muassa Finpron, TEMin ja UM:n toimiessa keskeisinä toimijoina, olisi keskeinen lähtökohta.

Ehdotukset vastuutahoistaFinpro, TEM RahoitusehdotusTyö- ja elinkeinoministeriö
AikatauluehdotusViestintäsuunnitelman laadinta kevään 2013 aikana, toteutus käyntiin viimeistään syksyllä 2013 Potentiaaliset kumppanitUlkoasiainministeriöViestintätoimistot, toimittajat, tapahtumat, tuotteita ja palveluita tuottavat arktisen meriteknologian yritykset

***

Katso myös artikkelit

AMTE / Arktisen meriteknologian ennakointi – tärkeimmät jatkotoimenpidesuositukset 2013-2017

AMTE-kehittämishankkeiden alustava aikataulutus

AMTE-HANKE 15: Viestintä / Tulosten hyödyntäminen

_

Ks. myös toteutuneita malleja RD Aluekehityksen toimesta kansainväliseen viestintään

Kirja yritysyhteistyössä

Artikkeli yritysyhteistyössä

Kategoria(t): 1. Tiedotteet, 3. Julkaisut ja raportit, 4. Pohjoinen ulottuvuus ja Koillisväylä -artikkeleita, 5. Menetelmät & Konseptit Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s