”Venäjällä on Euroopassa kolme strategista käytävää” – Jäämeren käytävän kehittäminen vaatii arktista meriteknologiaa

”Venäjällä on Euroopassa kolme strategista käytävää” (Kainuun Sanomat 11.3.2014, Arctic Finland)

RD Aluekehitys Oy:n toimitusjohtaja käsitteli Kainuun Sanomien Tiistaivieras-kirjoituksessaan 11.3.2014  Venäjän maantiedettä ja sille elintärkeitä logistisia käytäviä (kuin myös Savon Sanomien Maanantaivieras 10.3. ja Kalevan Alakerta-kirjoituksessaan 24.3.). Ukrainan ajankohtaisen kriisin voidaan sanoa lisäävän mm. arktisen meriteknologian kysyntää pitkällä aikavälillä, kun mm. Aasian suunnan vientiä pyritään lisäämään. Siihen tarvitaan Koillisväylää. Esimerkiksi Jamalin nesteytyn kaasun viennin osalta viennin kasvattamiseen Aasiaan päästäneen  toimitusjohtajan arvion mielestä hyvinkin  5-10 vuoden sisällä, kun nyt käynnistyneet suurhankkeet ovat täydessä tuottavassa käytössä. Voitaneen hyvinkin sanoa, että Venäjän logististen käytävien kehittäminen voi muodostaa aluekehityksen moottorin Suomelle myös jatkossa. Samalla on huomioitava, että käytäviin liittyy myös suuret turvallisuuspoliittiset intressit.

Kainuun Sanomat, Tiistaivieras 10.3.2014,

Kainuun Sanomat, Tiistaivieras 10.3.2014

Lähdetiedot:

Myllylä, Yrjö (2014). Venäjällä on Euroopassa kolme strategista käytävää. Kainuun Sanomat, Tiistaivieras 11.3.2014.

Katso myös:

Savon Sanomat 10.3.2014: ”Venäjä pyrkii merelle”

 

Kategoria(t): 1. Tiedotteet, 4. Pohjoinen ulottuvuus ja Koillisväylä -artikkeleita Avainsana(t): , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: ”Venäjällä on Euroopassa kolme strategista käytävää” – Jäämeren käytävän kehittäminen vaatii arktista meriteknologiaa

  1. Veikko Hintsanen sanoo:

    Yrjö, mainitset hyvässä kirjoituksessasi satamat ja meriyhteydet Venäjän huoltovarmuuden perustoina. Venäjän satamat ja raideliikenne ovat tieliikenteen kehittämisen ohella tärkein Venäjän logistiikan selkäranka jota yritetään parantaa mahdollisuuksien mukaan.
    Unohtaa ei sovi kuitenkaan vesiliikenteen uutta tulemista , erityisesti Dr. Kuznetsovin ja professori Pimonenkon ns Container ring hanke (http://www.vesitiet.org/#!services3/cs5h ) joka luo perustat myös Venäjälle toteuttaa vuonna 2011 EU: n tekemää liikenne strategiaa, jolla toteutetaan : ilmasto ja liikennepoliittista tavoitetta; eli vähentämällä kuorma auto liikennettä voimme saada sekä lisää taloudellisuutta että pienentää ympäristön päästöjä jopa 60% .
    Tästä olen keskustellut heidän kanssaan ensimmäisen kerran toteutettavaksi jo vuonna 2008 mm ultra keveillä jäissä kulkevilla itselastaavilla ja purkavilla, joki/ itämeren aluksilla. Näillä ratkaisuilla vähennetään erityisesti merisatamien ja tiestön painetta Venäjällä kun konttihubeja voi olla lähes joka niemennokassa Volgan ja EU sisäreittien varrella.

  2. yrjomyllyla sanoo:

    Hei Veikko, on hyvä, että jaksat pitää asioita esillä ja perehtyä teemaan. Kyllä nämä ajatuksesi vielä joku päivä läpimurron tekevät. Julkinen sektori on yksi markkinavoima ja miljardien ostopalveluiden tekijä, vaikka siellä suunnalla viitataan usein vain yrityksiin. Kyllä infra- ja liikennejärjestelmäratkaisut ovat edelleen avainasemassa talouden kehitykselle. Uusia kustannuksia säästäviä ratkaisuja tarvitaan. Samalla on otetteva huomioon, että tehdytkin investoinnit, pitäisi hyötykäyttää. Olisiko muuten USA:n suurten järvien kuljetuksesta opittavaa tänne? Miten muuten näet MetsäGroupin kaavaillun investointipäätöksen Äänekoskelle vaikuttavan jäissäkulkevien sisävesilaivojen tarpeeseen? Mikä on jäissä kulkevien suurempien sellubulkkereiden tarve, esim. Koillisväylän kautta Aasiaan pitkällä aikavälillä? Luulen, että kaikesta huolimatta näitä raaka-aineita tullaan kuljettamaan ja näiden virtojen pohjalle rakentuu moni muu hitech osaaminen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s