Jäätämurtavan monitoimipelastusaluksen rungonkoonti alkanut Helsingissä – aluksen on tilannut Venäjän liikenneministeriö

Arctech Helsinki Shipyard 28.6.2013:

”Venäjän liikenneministeriölle rakennettavan jäätämurtavan monitoimipelastusaluksen rungonkoonti alkoi 28.6.2013 Arctech Helsinki Shipyardilla. Alus tulee toimimaan jäänmurto-, pelastus- ja öljyntorjuntatehtävissä Suomenlahden alueella.

Kuvassa valmisteilla oleva uudentyyppinen pelastusalus, joka voi mm. murtaa 50 metriä leveää laivaväylää kyljellään. Kuvan lähde, Arctech Helsinki Shipyard: http://arctech.fi/wp-content/uploads/rescuer_cam03_110830.jpg

Helsingin telakalla rakenteilla oleva jäätämurtava pelastusalus edustaa täysin uudentyyppistä teknologiaa.  Aluksen epäsymmetrinen runko, patentoitu vino muoto sekä kolme 360 astetta pyörivää potkuria mahdollistavat sen liikkumisen jäissä vinottaissuunnassa sekä perä tai keula edellä. Vinottain alus pystyy murtamaan 50 metrin levyistä kulkuväylää 0,6 metrin paksuisessa jäässä. Keula ja perä edellä alus kykenee operoimaan yhden metrin paksuisessa jäässä. Aluksen suunnittelu pohjautuu Aker Arctic Technology Oy:n Arctechille kehittämään ARC 100 -konseptiin.

Valmistuttuaan laiva tulee toimimaan Suomenlahden alueella mm. jäänmurtamis- ja pelastustehtävissä sekä öljyntorjunnassa. Sen edistyksellinen öljyntorjuntalaitteisto mahdollistaa öljyntorjunnan myös korkeassa aallokossa. Laiva on pituudeltaan 76,4 metriä ja leveydeltään 20,5 metriä. Kolmen päädieselgeneraattorin teho on yhteensä 9 MW ja potkuriteho 7,5 MW.

– ”Tämä uudentyyppinen, innovatiivinen jäätämurtava pelastusalus, jonka rungonkoonti tänään alkoi Arctechin telakalla, on herättänyt paljon huomiota. Alus edustaa täysin uudenlaista teknologiaa, mikä mahdollistaa aluksen monipuolisen käytön erilaisissa jääolosuhteissa. Uskon että vastaaville aluksille löytyy käyttöä myös arktisissa olosuhteissa”, kommentoi Arctech Helsinki Shipyardin toimitusjohtaja Esko Mustamäki.

Alus rakennetaan yhteistyössä Kaliningradissa sijaitsevan Yantarin telakan kanssa, joka on vastannut laivan lohkojen valmistuksesta. Aluksen suunnittelu, rungonkoonti, varustelu ja viimeistely tehdään Arctechilla Helsingissä. Laiva luovutetaan asiakkaalle keväällä 2014.

Lisätietoa:
Toimitusjohtaja Esko Mustamäki, Arctech Helsinki Shipyard Oy
Puhelin 050 411 5323, etunimi.sukunimi@arctech.fi
Kuvamateriaali: http://arctech.fi/news-and-media/press-images
Kuvat löytyvät nimellä: Icebreaking rescue vessel NB 508″

Arctech Helsinki Shipyard Oy on arktiseen meriteknologiaan ja laivanrakennukseen erikoistunut yhtiö. Yrityksen päätuotteita ovat arktiset erikoisalukset ja jäänmurtajat. Arctech on STX Finland Oy:n ja venäläisen United Shipbuilding Corporationin, tasaosuuksin omistama yhteisyritys, joka on perustettu joulukuussa 2010. Yhtiö toimii Helsingin Hietalahdessa sijaitsevalla telakalla ja sen palveluksessa on noin 400 työntekijää. ”

Tekstien ja kuvien lähde: Arctech Helsinki Shipyard, http://arctech.fi/fi/news-and-media/news/

Tiedote englanniksi http://arctech.fi/news-and-media/news/

***

Arktisen meriteknologian ennakointihankkeen (AMTE) Tulevaisuusverstas pidettiin Arctech Helsinki Shipyardin telakalla 11.10.2012.  Verstaan ohjelma ja loppuraportti löytyvät tästä linkistä.

Ks. myös AMTE-hankkeen

Ks. aiheeseen liittyen jatkotoimenpidesuosituksista mm. seuraavat

 

Kategoria(t): 1. Tiedotteet, 3. Julkaisut ja raportit, 4. Pohjoinen ulottuvuus ja Koillisväylä -artikkeleita, 5. Menetelmät & Konseptit. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s