AMTE-HANKE 3: Kylmässä / arktisessa toimivien materiaalien kehittämisohjelma ja kylmätestausolosuhteiden luominen

Myllylä, Yrjö (2013). Arktisen meriteknologian ennakointi – Uudenmaan pk-yritysten näkökulmasta. 141 s. Uudenmaan ELY-keskuksen julkaisuja 13/2013. <http://amtuusimaa.net/2013/06/01/arktisen-meriteknologian-ennakointi-loppuraportti/>

Sivu 85:

HANKE 3:  Kylmässä / arktisessa toimivien materiaalien kehittämisohjelma  ja kylmätestausolosuhteiden luominen

Koko paneelin mukaan 4,2 = melko tärkeä, yritysläht. toimijat 4,2, julkiset 4,2, indeksi 1-5

Sisältöehdotukset

On laadittava kylmässä toimivien materiaalien tutkimusohjelma ja luotava testausolo-suhteet / tilat / laboratoriot tarkoitusta varten. Tutkimus-hankkeet teeman alla suurimman kannatuksen sai Kylmässä/arktisessa toimivien materiaalien kehittämisohjelma (painoarvo 4,2). Meriteollisuuden näkökulmasta laivanrakentaminen, offshore-rakentaminen ja niihin liittyvä teräsosaaminen ovat luonnollisesti tärkeitä. Vuoden 2030 tähtiklustereiden ja panelistien kommenttien perusteella materiaalikehittämisen pitäisi liittyä myös ympäristönsuoje-luteknologiaan – muun muassa öljyntorjunnan näkökulmasta, sääjärjestelmiin, mittaus- ja seurantajärjestelmiin tai auringonnousun aloihin tutkimus- ja poraustoimintaan, merenalaiseen rakentamiseen sekä turvallisuus- ja pelastustoimintaa unohtamatta. Tällöin myös muiden kuin teräksen ja sen hitsaussaumojen yms. materiaalien testaustarve on suuri. Testaustarvetta erilaisille materiaaleille on selvästi muun muassa öljyntorjunta-teknologiaa kehitettäessä.Projektipäällikkö Markku Pirisen Fintrip-seminaarin 21.11.2012 esitelmän mukaan materiaalikehityksessä tulisi ottaa huomioon seuraavat: Testauslämpötila (iskusitkeys) -60⁰C (-80 ⁰C), meriolosuhteissa merivesi, kosteus, korroosio, aallot, lujat- ja ultralujat teräkset; uusien materiaalien hyödyntämisessä alumiinit (kestää hyvin kylmää), komposiitit, nanomateriaalit, pinnoittaminen. Kaiken kaikkiaan Pirisen mukaan liittäminen avainasia tutkimuksessa, koska valmistettu materiaali muuttuu esimerkiksi hitsattaessa.

Muuta huomioitavaa

Nykyolosuhteissa suomalaiset yritykset joutuvat tekemään tuotekehitystä ulkomailla sopivien testiolosuhteiden puuttuessa muun muassa USA:ssa. Ongelmana materiaalikehit-tämisessä on kylmätilojen, ”koppien” tms. puute. Kylmyyttä joudutaan tuottamaan räätälöidysti esimerkiksi kappaleen sisään asennettavien jäähdytysjärjestelmien kautta. Toisaalta on huomattava, että käytettävien materiaalien pitää olla kaupallisesti kannattavia.

Ehdotukset vastuutahoista

Aalto-yliopisto

Rahoitusehdotus

Yritykset, EU, Tekes, Suomen Akatemia

Aikatauluehdotus

Ohjelmasuunnittelu 2013-2014

Potentiaaliset kumppanit

Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Pietarissa sijaitsevat tutkimuslaitokset

***

Katso myös artikkelit

AMTE / Arktisen meriteknologian ennakointi – tärkeimmät jatkotoimenpidesuositukset 2013-2017

AMTE-kehittämishankkeiden alustava aikataulutus

Kategoria(t): 1. Tiedotteet, 2. Koulutusmateriaalit, PP-esitykset, 3. Julkaisut ja raportit, 4. Pohjoinen ulottuvuus ja Koillisväylä -artikkeleita, 5. Menetelmät & Konseptit Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s