AMTE-HANKE 10: Työnjohtotason / teknikkotason koulutuksen kuntoon saattaminen alan yritysten tarpeisiin

Myllylä, Yrjö (2013). Arktisen meriteknologian ennakointi – Uudenmaan pk-yritysten näkökulmasta. 141 s. Uudenmaan ELY-keskuksen julkaisuja 13/2013. <http://amtuusimaa.net/2013/06/01/arktisen-meriteknologian-ennakointi-loppuraportti/>

Sivu 92:

HANKE 10:  Työnjohtotason / teknikkotason koulutuksen kuntoon saattaminen alan yritysten tarpeisiin (esimerkiksi telakat, laivansuunn.yritykset ym.)               

Koko paneelin mukaan 4,0 yritysten 4,0, julkisten toimijoiden 4,0, indeksi 1-5

Sisältöehdotukset

Työnjohtotason koulutuksen kehittämisohjelma valtakunnan tasolla ja alueiden tasolla sekä reagointia oppilaitosten ja ELYjen toimesta tarpeisiin.

Teknikkotason koulutus on koettu pullonkaulaksi Suomessa lähes kaikilla koulutusaloilla. Syynä on teknikko eli työnjohtotason koulutuksen lakkauttauminen ammattikorkea-koulu-uudistuksessa. Jo pitkään eri aloilla on ollut suuri puute teknikkotason työvoimasta ja räätälöityjä koulutusohjelmia tilanteen korjaamiseksi on tehty. Tarve on selvästi olemassa myös arktisen meriteknologian alalla. Esimerkiksi telakoilla ja suunnittelutoimistoissa podetaan teknikkotason osaajien pulaa. Pulaa lisäävät nykyiset teknikkojen siirtyminen eläkkeelle vähitellen.  Kokeiluhankkeissa teknikkotason koulutusta on usein annettu ammatillisen koulutuksen eli toisen asteen oppilaitosten puolelta. Aikaisempien ennakointitutkimusten mukaan tarvetta olisi kehittää sitä myös ammattikorkea-kouluympäristössä, jotta tarpeellinen teoreettinen tietämys saataisiin toisaalta osaksi koulutusohjelmaa. Tätä käsitystä tuki myös ohjausryhmässä marraskuussa 2012 aiheesta käyty keskustelu.

Panelistien kommentit teknikkotason / työnjohtotason koulutukseen olivat muun muassa seuraavat: ”On käynnistettävä heti kun tarvetta ilmenee ja organisoitava yrityskohtaisesti. Monet innovaatiot tapahtuvat tuotannon lattiatasolla (Wärtsilän kokemus). Niin meriteollisuus kuin kaikkiaan Suomen teollisuus tarvitsee kiireellisesti teknikko-koulutuksen takaisin (ei AMK-tasoa vaan alempi, käytännönläheinen !!).”

Muuta huomioitavaa

Teknikot tai työnjohtotason työntekijät ovat muutenkin avainasemassa yrityksessä, koska he voivat välittää kokonaisuuden ymmärrystä työntekijöille, mikä on tärkeää etenkin telakoiden kilpailukyvyn kehittämisen näkökulmasta.

Eräs haastateltu yritys ilmoitti, että he kouluttavat parhaimmista työntekijöistä oppisopimuksella työnjohtajia. Tämä ei ole kuitenkaan yrityksen mielestä toivottavaa, koska henkilöt haluttaisiin pitää työntekijöinä, mutta tämä on välttämätöntä, koska koulutusjärjestelmä ei tue teknikkotason koulutusta.

Ehdotukset vastuutahoista

Ammattikorkeakoulut ja toisen asteen oppilaitokset järjestäjinä

Rahoitusehdotus

ELY-keskukset, myöhemmin myös OKM,

Aikatauluehdotus

2013-

Potentiaaliset kumppanit

Yritykset, joihin koulutetaan; meriteollisuuden kilpailukykytyöryhmä

***

Katso myös artikkelit

AMTE / Arktisen meriteknologian ennakointi – tärkeimmät jatkotoimenpidesuositukset 2013-2017

AMTE-kehittämishankkeiden alustava aikataulutus

Kategoria(t): 1. Tiedotteet, 3. Julkaisut ja raportit, 4. Pohjoinen ulottuvuus ja Koillisväylä -artikkeleita, 5. Menetelmät & Konseptit Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s