AMTE-HANKE 1: Telakoiden tuottavuuden nosto

Myllylä, Yrjö (2013). Arktisen meriteknologian ennakointi – Uudenmaan pk-yritysten näkökulmasta. 141 s. Uudenmaan ELY-keskuksen julkaisuja 13/2013. <http://amtuusimaa.net/2013/06/01/arktisen-meriteknologian-ennakointi-loppuraportti/ >

Sivu 83:


HANKE 1: Telakoiden tuottavuuden nosto

Koko paneelin painoarvo hankkeelle 4,3 = melkein erittäin tärkeä, yrityslähtöiset toimijat 4,3,  julkislähtöiset toimijat 4,2,  indeksi  1-5

Sisältöehdotukset

Tulisi laatia telakoiden tuottavuutta lisäävä ohjelma ja kytkeä siihen muun muassa koulutuksen kautta tapahtuvaa tuottavuuden nostoa. Telakoiden tuottavuutta ei voida nostaa enää merkittävästi vain yksilösuorituksiin huomiota kiinnittämällä (esimerkiksi opettamalla yksilöille yksittäisiä taitoja ja yksittäisen työvaiheen läpivientiä tehostamalla). Tuottavuutta voidaan nostaa merkittävästi, jos telakalla tapahtuvat toiminnot voidaan paremmin koordinoida ja huolehtia, että kokonaisuuteen ei tule pullonkauloja esimerkiksi tavaravirroissa ja muilla osa-alueilla.

Käytännössä kysymys on koulutuksellinen ja avainkohderyhmänä on työnjohtajat. Haastattelun perusteella esimerkiksi AELin mallien mukaan työnjohtajat voidaan kouluttaa ymmärtämään telakan toiminnan kokonaisuus niin, että he voivat omassa työssänsä välittää kokonaisajattelua työntekijöille.

Kehitysehdotusta kommentointiin seuraavasti pääasiassa yritysten taholta: ”Keskeinen asia. Paljon on vielä tehtävää. Erityisesti laaduttoman johtamisen eliminointi tärkeää. Henkilökunta mukaan kehittämistyöhön. Tämä lienee  normaalia telakoitten kehitystyötä, myös alihankkijoiden osalta. Kehittämismenetelmien suorituskykyyn tulisi kiinnittää erityistä huomiota ja luopua lean/six sigma-tyyppisistä tehottomista menetelmistä. Tämä pätee erityisesti verkosto-, yritys- ja prosessitasoilla. Nykyään löytyy paljon suorituskykyisempiä kehittämismenetelmiä, jotka on suunniteltu nykyajan haasteisiin (ei 1950-1990-lukujen haasteiden perusteella). On toimittava harkiten, ettei huomaamatta syödä jotain muuta vahvuutta.”

Muuta huomioitavaa

Ensimmäiset koulutuspaketit pitäisi suunnitella ja käynnistää pian vuoden 2013 alkupuolella. Toisaalta haaste on siinä, että tuottavuutta ei voida nostaa ilman tilauskuormaa ja volyymia. Tässä mielessä tuottavuuden nosto etenkin tilauskuorman aikaansaamiseen vaikuttamalla on myös valtion tehtävä joissakin tapauksissa (rahoitus, vientituet, lainoitukset yms.).

Ehdotukset vastuutahoistaAEL, telakat, oppilaitokset RahoitusehdotusELY-keskukset (TEM, Finnvera etc. mm. tilausten rahoittamiseksi ja tilauskuorman aikaansaamiseksi)
Aikatauluehdotus2013-2014 Potentiaaliset kumppanit

telakat, yksityiset kouluttajat, tutkimuslaitokset, ammattijärjestöt (työntekijä ja työnantaja), Meriteollisuusyhdistys ry

***

Katso myös artikkelit

AMTE / Arktisen meriteknologian ennakointi – tärkeimmät jatkotoimenpidesuositukset 2013-2017

AMTE-kehittämishankkeiden alustava aikataulutus

 

Kategoria(t): 1. Tiedotteet, 2. Koulutusmateriaalit, PP-esitykset, 3. Julkaisut ja raportit, 4. Pohjoinen ulottuvuus ja Koillisväylä -artikkeleita, 5. Menetelmät & Konseptit Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s