LEHDISTÖTIEDOTE: Ympäristönsuojeluklusteri arktisen meriteknologian tähti vuonna 2030

ARKTISEN MERITEKNOLOGIAN  TULEVAISUUSVERSTAS HELSINGISSÄ 11.10.2012:

Arktisen öljyntorjuntateknologian kehittäminen vaatii tutkimuslaboratorio-olosuhteisiin ja koulutuksen panostamista

Icebreaking rescue vessel NB 508

Jäätämurtava monitoimialus murtaa jäätä myös kyljellään ja toimii öljyntorjunta-aluksena arksisissa jääolosuhteissa. Kuvassa Icebreaking rescue vessel NB 508. Kuva ja kuvateksti päivitetty tiedotteeseen 17.10.2013. Kuvan lähde Arctec Helsinki Shipyard. Ks. lisätietoja: ”Jäätämurtavan monitoimialuksen rungonkoonti alkanut Helsingissä.”

Arktisen ympäristön yksi ominaisuus  on herkkä ja haavoittuvainen luonto. Tämän huomioiminen on tärkeä toiminnan lähtökohta. Arktinen ympäristönsuojeluteknologiaklusteri onkin tulevaisuuden tähti useimpien Arktisen meriteknologian ennakointitutkimuksessa haastateltujen asiantuntijoiden mielestä. Tähtiklusteri merkitsee, että ala kasvaa nopeasti ja on mm. työllistämisvolyymiltaan merkittävä. Keskeinen ympäristönsuojeluteknologian osa-alue on öljyntorjuntateknologia, mitä tarvitaan niin Itämerellä kuin muuallakin arktisilla alueilla. Osa-alueen kehittyminen tähdeksi edellyttää panostuksia nyt mm. öljyn kylmässäkäyttäytymisen tutkimukseen, koeolosuhteisiin ja koulutukseen. Tämä tarkoittaa esimerkiksi öljyntorjunnan laboratorio- ja muiden testiolosuhteiden luomista. Toiminnan osarahoittajina voisivat olla öljy-yhtiöt ja muut yritykset.  Uudellamaalla on maailman johtavimmat jäämallilaboratoriot laivojen suunnitteluun.  Oulun yliopiston Mining School perusti juuri kaivosten koerikastamon, jossa se voi testata ja kehittää kaivosten rikastusprosesseja ja huomioida näin ympäristövaikutuksia ennakkoon. Kokemuksia hyödyntämällä voidaan luoda Uudellemaalle toimiva öljyn kylmässäkäyttäytymiseen liittyvä ”osaamiskeskus”. Osaamiskeskus palvelisi etenkin Itämeren ja Jäämeren alueiden ympäristönsuojelua.

Tulos perustuu Arktisen meriteknologian ennakointihankkeeseen. Hanketta  rahoittaa Uudenmaan ELY-keskuksen osaamisen ennakoinnilla kasvua ESR-projekti.  Hankkeeseen liittyen torstaina 11.10.2012 on koolla lähes 100 asiantuntijaa Tulevaisuusverstaassa Helsingissä, joka pidetään Arctech Helsinki Shipyard Oy:n telakalla. Telakalla on työn alla jäätämurtava pelastus- ja öljyntorjunta-alus sekä kaksi jäätämurtavaa huoltoalusta Sahalinin öljy- ja kaasukentille. Öljyä ympäristöystävällisemmän maakaasun kysyntä on myös  kasvamassa ja tarjoaa teknologian kehittäjille mahdollisuuksia. ”Tulevaisuusverstas tuottaa tarkennettuja tulevaisuuskuvia ja ratkaisuvaihtoehtoja ympäristönsuojeluteknologian lisäksi myös muille arktisen meriteknologian osa-alueille” toteaa verstaan vetävä kehittämispäällikkö Olli Hietanen Tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta. Alustavien tulosten mukaan esimerkiksi ilmatiede, sää ja mittausjärjestelmät ovat erityisesti Uudenmaan alueen vahvuus.  Suuri haaste on ympäristön muutosten, kuten jäiden liikkeiden ja lyhytaikaisten sääilmiöiden ennakointi. Mahdollisuutena pidetään Etelä-Suomi -painotteisen meriklusterin laajentamista teknologiakeskus Ouluun ja Pietariin, jonne on tulossa arktiseen laivanvalmistukseen keskittyvä uusi telakka.

Arktisen meriteknologian kysynnän taustalla on haastateltujen asiantuntijoiden mukaan  pohjoisuuteen kohdistuva kasvava kysyntä. ”Kysynnän taustalla on mm. useimpien raaka-aineiden hintojen nousu maailmantalouden ja maailman väkiluvun kasvusta sekä kaupungistumisesta johtuen” –  toteaa ennakointihanketta koordinoiva erikoistutkija Yrjö Myllylä RD Aluekehitys Oy:stä ja jatkaa: ”Venäjälle elintärkeiden taloudellisten intressien siirtyminen pohjoisille alueille on yksistään tärkeä tekijä. Teknologinen kehitys lisää osaltaan kysyntää pohjoiseen. Ilmastonmuutos helpottaa toimintaa pohjoisessa ja asettaa myös omia uusia vaatimuksia. Suomi voi vaikuttaa selvimmin teknologian kehittämiseen ja olla ratkaisevassa roolissa arktisen kehittämisessä. Kustannuksia säästävät kuljetusjärjestelmäratkaisut on yksi avain ja syy kalliin tuotantokustannusten arktisten alueiden – Suomi mukaan lukien –  luonnonvarojen hyödyntämiseen.” Uuttamaata ja Suomea voi hankkeessa tehtyjen kansainvälistenkin asiantuntijahaastatteluiden perusteella pitää jopa arktisen meriteknologiaosaamisen suurvaltana. Osaamisen kehittyminen jatkossa varmistetaan asiantuntijoiden mukaan panostamalla Uudenmaan alueen tutkimus- ja oppilaitoksia yhdistäviin arktisen teeman tutkimus- kehittämis- ja koulutusohjelmiin. Kansainvälisiä kontakteja on rakennettava arktisen alueen päätoimijoihin mm. Venäjään, Yhdysvaltoihin, Kanadaan ja Kiinaan. Yksittäisiin hankkeisiin pyrkimisen sijaan on pyrittävä verkottumaan  suuriin avainyrityksiin em. maissa. Tämä edellyttää Suomi sateenvarjon rakentamista meneillään olevan Cleantech-hankkeen tai 1990-luvun alun tapaan, jolloin esiteltiin maailmalle suomalaista risteilyalusosaamista hyvin tuloksin.

Lisätietoja Tulevaisuusverstaasta ja hankkeen alustavista tuloksista Arktisen meriteknologian ennakointihankkeen viestintäympäristöstä  www.amtuusimaa.net . Linkissä on myös tämän tiedotteen liitteeksi tarkoitettu  Tietoisku 1/2012.

Lisätietoja:

  • Hankkeen ja verstaan lopulliset tulokset ja tiedote: Hankkeen Delfoi-manager ja koordinaattori, erikoistutkija, YTT, Yrjö Myllylä, RD Aluekehitys Oy, puh. 0500 450 578, s-posti yrjo.myllyla(@)rdmarketinfo.net.
  • Tulevaisuusverstas-metodi ja verstaan alustavia tuloksia: Kehittämisjohtaja Olli Hietanen, Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto, puh. 0500 774378, s-posti olli.hietanen@utu.fi
  • Osaamisen ennakoinnilla kasvua ESR-projekti: Projektipäällikkö Sasu Pajala, Uudenmaan ELY-keskus, puh. 040 864 1437, s-posti sasu.pajala(@)ely-keskus.fi
  • Prosessi ja sen tavoitteet: Kehittämispäällikkö Taavetti Mutanen, Uudenmaan ELY-keskus, puh. 040 722 2328, s-posti taavetti.mutanen(@)ely-keskus.fi.
  • Tulevaisuusverstaan järjestelyt: Viestintäpäällikkö Riikka Linna, Arctech Helsinki Shipyard Oy, puh. 010 622 2901, s-posti riikka.linna@arctech.fi.
Kategoria(t): 1. Tiedotteet, 2. Koulutusmateriaalit, PP-esitykset, 3. Julkaisut ja raportit, 4. Pohjoinen ulottuvuus ja Koillisväylä -artikkeleita, 5. Menetelmät & Konseptit Avainsana(t): , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s