Liikennepoliittisen selonteon kommentointi arktisesta näkökulmasta

TuV 9.5.2012, YMy esittelykalvot, 2.0, kansi

TuV 9.5.2012, YMy esittelykalvot, 2.0, kansi

Hallituksen liikennepoliittinen selonteko löytyy linkistä http://www.lvm.fi/liikennepoliittinenselonteko

Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta pyysi Arktisen meriteknologian ennakointihankkeen Delfoi-manager Yrjö Myllylää kommentoimaan liikennepoliittista selontekoa arktisen ulottuvuuden näkökulmasta 9.5.2012 kokoukseensa. Kommentoinnissa hyödynnettiin mm. Arktisen meriteknologian ennakointihankkeen haastatteluissa jo syntyneitä uusia näkemyksiä.

TuV-puheevuoro ja PP-kalvot ovat ao. linkeissä.

TuV,  Liikennepoliittisen selonteon kommentointi 9.5.2012, YMy

TuV 9.5.2012,  esittelykalvot, YMy

Tulevaisuusvaliokunnan lausunto liikennepoliittisesta selonteosta on alla olevassa linkissä (sivulla 5 arktiset asiat ):

Tulevaisuusvaliokunnan lausunto liikennepoliittisesta selonteosta

TuV lausunto 090512, s

TuV lausunto 090512, s

Tulevaisuusvaliokunnan kannanotossa on kirjoitettu sivulla 5 seuraavasti:

”Valiokunta korostaa myös logistiikan ja globaalitalouden
muutosten merkitystä Suomen liikennepolitiikkaan.
Logistiikan näkökulmasta merkittäviä
trendejä ovat älyliikenne, pohjoisen/arktisten
alueiden merkityksen kasvu, luonnonvaratalouteen
siirtyminen sekä maailman moninapaistuminen
(ja siihen liittyen Suomen Gatewayaseman
korostuminen näiden napojen välissä).
Suurvaltojen mielenkiinto Koillisväylään ja
koko arktiseen alueeseen on kasvanut. Syitä
mielenkiinnon kasvuun ovat muun muassa ilmastonmuutos,
raaka-aineiden hintojen nousu
(mikä on tehnyt myös pohjoisten raaka-aineiden
hyödyntämisen kannattavaksi), Kiinan talouskasvu,
Venäjän geopoliittisten intressien siirtyminen
pohjoiseen sekä maapallon väestön kasvu
ja kaupungistuminen.

Suomen kannalta merkittävä mahdollisuus on
pohjoisten alueiden luonnonvarojen hyödyntämiseen
liittyvä teknologia. Esimerkiksi suomalaisten
Koillisväylälle kehittämä ja rakentama
malmirikasteiden kuljetusaluskonsepti mahdollistaa
ensimmäistä kertaa ympärivuotisen liikenteen
ilman erillisiä jäänmurtajia. Tämä konsepti
on tuonut merkittäviä säästöjä laivat tilanneelle
yhtiölle. Asiantuntijoiden mukaan nykyinen Dudinka-
Murmansk -linjasto laajenee seuraavaksi
Jeniseijoen Dudinkasta/Norilsk Nickelistä suoraan
Kiinaan. Kyse ei ole pelkästään laivoista,
vaan laajasti ymmärrettynä arktinen teknologia
tarkoittaa myös esimerkiksi logististen ratkaisujen,
kuljetusjärjestelmien ja infrastruktuurin kehittämistä.
Pohjoiseen liittyviä ja teknologiaan
vaikuttavia ominaisuuksia ovat mm. kylmyys,
lumi, jää, lämpötilanvaihtelut, valo ja pimeys, ilmastonmuutos,
herkkä luonto sekä pitkät etäisyydet,
jotka ilmenevät täällä voimakkaammin
kuin muualla maapallolla). Koillisväylästä on
tulossa keskeinen reitti, johon kytkeytyy pohjoisten
luonnonvarojen hyödyntäminen. Mikäli
pohjoisten alueiden merkityksen kasvu ja arktisen
teknologian potentiaali halutaan hyödyntää,
niin se on huomioitava liikennepoliittisen selonteon
toimeenpanossa.”

Ks. myös Fintrip: Uusi pohjoisen maantiede

Kategoria(t): 1. Tiedotteet, 2. Koulutusmateriaalit, PP-esitykset, 4. Pohjoinen ulottuvuus ja Koillisväylä -artikkeleita Avainsana(t): , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s