Pilottihaastatteluiden yhteenveto 19.3.2012

AMTennakointi, Pilottihaastatteluiden yhteenveto 200412

AMTennakointi, Pilottihaastatteluiden yhteenveto 200412

Arktisen meriteknologian ennakointi – Delfoi-prosessin pilottihaastatteluiden yhteenvetomuistio. Luonnos 19.3.2012. Uudenmaan ELY-keskus, RD Aluekehitys Oy.

AMTennakointi, PILOTTIHST YHTEENVETO

Pilottihaastatteluilla tarkoitetaan tässä teemahaastatteluita, jotka ohjaavat myöhempiä Delfoi-paneelin haastattelukierroksia. Tavoite on, että pilottihaastattelussa on mukana arktista meriteknologiateemaa eri näkökulmasta tarkastelevia  henkilöitä, koska alkuvaiheessa on juuri tärkeä, että kaikki ideat ja näkökohdat ovat pöydällä. Haastateltavien valinnassa on hyödynnetty ns. intressi-kompetenssimatriisia (ks. muistion sivunumero 4).

Työsuunnitelman mukaan tarkoitus oli haastatella 10-12 henkilöä, lopullinen toteutuma oli 14 henkilöä.  Haastattelut suoritettiin 19.1.-29.2. välisenä aikana. Haastattelut suoritettiin pääasiassa henkilöiden työpaikoilla yhden haastattelun kestäessä keskimäärin arviolta noin 1,5 tuntia.

Haastatteluiden tarkoitus oli varmistaa, että Delfoi-prosessiin tarkasteluun otetut pääteemat ovat relevantit/kehittää niitä tarvittaessa ja tuottaa kysymysten aihioita/ideoita, joista rakennetaan varsinainen Delfoi-paneelin 1. haastattelukierroksen kyselylomake. Aihioiden/kysymysten luonnissa hyödynnetään myös kirjallisuutta ja  aloituskokouksen antia sekä työkokousten aivoriihen antia.

Koska pilottihaastattelu toteutetaan klassisen teemahaastattelun metodilla ilman pitkälle strukturoituja kysymyksiä, ei lähtökohtaisesti haastateltavien määrän lisääminen tuosta määrästä tuo olennaisesti uusia ideoita. Teemahaastattelussa haastateltaville annetaan teemat ja pyritään katsomaan, mitä ajatuksia ne tuovat haastateltavalle mieleen. Jos kysymykset ovat tässä vaiheessa prosessia liian pitkälle jäsenneltyjä, on vaara että tutkimus suuntautuu liikaa esimerkiksi tutkijan omista lähtökohdista ja ennakkokäsityksistä käsin.

Kotimaassa tehtyjen pilottihaastattelujen lisäksi vastaavia haastatteluita on erikseen suoritettu myös kansainvälisesti Suomessa asuvan amerikkalaisen Jon McEwanin toimesta. Nämä haastattelut tuovat lisänäkökohtia ja hyödyllistä markkinainformaatiota. Haastattelut eivät suoraan liity ELY-keskuksen toimeksiantoon, mutta ne on kytketty synergisesti projektin tueksi. Jon McEwan tekee samalla opinnäytetyötään Itä-Suomen yliopiston kansainväliseen maisterikouluun ja on käytettävissä jatkossa teemaan liittyvissä tehtävissä ja toimeksiannoissa.

Seuraavassa on lueteltu pilottihaastattelun teemat

I TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOKSET VUOTEEN 2030
Maailma jossa elämme 2030

1. Visio ja ulkoiset muutostrendit

Muutostrendit toimintaympäristössä arktisen meriteknologia-alan näkökulmasta
(ulkoiset muutostrendit ja miten ne vaikuttavat po. alaan)

2. Itämeren alueen, Venäjän ja Suomen arktisen teknologiaosaamisen yhteistyö

3. Heikot signaalit ja villit kortit

Millaisia uusia orastavia ilmiöitä, ns. heikkoja signaaleja havaitset, joihin arktisen
meriteknologian alan tulisi reagoida mahdollisuuksien hyödyntämiseksi tai/jotka voivat
vaikuttaa alaan? Millaisia villejä kortteja, epätodennököisiä, mutta toteutuessaan laajasti
vaikuttiva ilmiöitä havaitset?

4. SWOT-analyysi

Uudenmaan arktisen meriteknologia suhteessa (kansainvälisiin) kilpailijoihin

5. Bostonin tuoteportfolioanalyysi

Mitkä ovat tämän hetkiset ja mitkä tulevat klusterit/miniryppäät,/tuotealueet tai toimialat, joilla muutokseen tulisi vastata? (”nousevat”, ”tähdet”, ”lypsylehmät”)

.
II MERITEKNOLOGIAN KEHITTÄMINEN UUDELLAMAALLA
Keskeiset kehittämistoimenpiteet

5. Millaista arktista teknologiaosaamista muutostrendit edellyttävä, mitkä ovat kärkituotteet tai palvelut ( tai tuote- tai palveluryhmät), joilla kehityksen haasteeseen tulisi vastata?

Näkökulmana mm. tulevaisuuden työllisyysnäkymät; mm. laivatelakat ja niihin liittyvät alihankintayritykset, kuten teräsrakentajat, kone- ja laiteasentajat, lvi- ja sähköasentajat, automaatio- ja elektroniikka-asentajat, sisustusvarustelijat; offshore-teollisuus, arktinen meriteollisuus, pientelakat, korjaustelakat, kunnossapitopalvelut, potkurilaiteteollisuus, laivamoottoriteollisuus, meriteollisuuden kone- ja laitevalmistajat, meriteollisuuden suunnittelutoimistot ja suunnitteluohjelmistojen valmistajat, toimialan muu palveluliiketoiminta, alan kaupallinen tutkimus- ja koulutustoiminta;jääluokan
aluksia, tukialuksia, öljynporausaluksia, offshore-teknologiaa, merenalaisteknologia, teräs- ja metalliosaamista.

6. Innovaatioympäristön kehittäminen

Millaisia innovaatioympäristön kehittämistarpeita em. edellyttävät Uudellamaalla? (mm.
verkottuminen, viennin edistäminen, koulutus, tutkimus, tuotekehitys)

7. Kansainvälistymisen haasteet

Kansainvälistymisen erityiset pullonkaulat ja haasteet arktisen meriteknologian viennin
näkökulmasta

III VAPAAMUOTOISET KOMMENTIT JA KEHITTÄMISSUOSITUKSET
Muut esille tulevat ideat arktisen mahdollisuuksista kansallisesti ja kansainvälisesti. Suositukset Delfoi-panelisteiksi (mm. potentiaalisten miniklustereiden edustajia).

***   ***   ***

Pilottihaastattelu-termi on alunperin otettu käyttöön tekijän Murmanskin ja Luoteis-Venäjän tulevaisuutta käsitelleessä väitöskirjassa:

Myllylä, Yrjö (2007). Murmanskin alueen teollinen, logistinen ja sosiaalinen kehitys vuoteen 2025 (Industrial, logistical and social Development of Murmansk Oblast until 2025). 321 p. Väitöskirja (Dissertation). <http://joypub.joensuu.fi/joypub/alldefences.php>

Po. kirjan yhteenveto:

Myllylä, Yrjö (2008). Industrial, Logistic and Social Future of the Murmansk Region – Summary of the Doctoral Dissertation by Yrjö Myllylä. 64 p. Publications of the Ministry for Foreign Affairs of Finland 3/2008. <http://aluekehitys.internetix.fi/fi/sisalto/uutiset/uutiset/ummurmanskkirja>

Sponsored by Cargotec, Aker Arctic Technology, Finstaship, Lapland Chamber of Commerce, Municipality of Salla, Barents Group Ltd and Management & Transportation Experts Matrex Oy

Kategoria(t): 1. Tiedotteet, 3. Julkaisut ja raportit Avainsana(t): , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s